دلواپس

هدف اطلاع رسانی صحیح، به موقع ، واقعی برای دوستان می باشد .

دلواپس

هدف اطلاع رسانی صحیح، به موقع ، واقعی برای دوستان می باشد .

آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۱۰ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

اوباما: نژادپرستی و برده‌داری در «دی‌ان‌ای» ماست

علی یوسفی | سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۵ ب.ظ



اوباما: نژادپرستی و برده‌داری در «دی‌ان‌ای» ماست


تبعیض‌های نژادی در ایالات متحده آمریکا که با نظام برده‌داری در قرن هفدهم آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه یافته ‌است.

 با گذشت سال‌ها از سخنرانی معروف «مارتین لوتر کینگ» (رهبر سیاه پوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا در دهه 60 میلادی) با عنوان «رویایی دارم»، سیاه پوستان آمریکا همچنان به دلیل سیاست‌های نژادپرستانه دولت این کشور، در محدودیت و محرومیت به سر می‌برند. چهارشنبه هفته گذشته یک جوان نژادپرست با حمله به کلیسای سیاه پوستان در کارولینای جنوبی 9 تن را به قتل رساند.

«باراک اوباما» یک روز بعد از این حادثه در برابر خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «باید بپذیریم تیراندازی‌های دسته جمعی در کشور ما بسیار بیشتر از دیگر کشورهای پیشرفته روی می‌دهد.» رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود نیز از نرخ بالای خشونت مسلحانه در این کشور انتقاد کرد. «باراک اوباما»   نوشت: «ما یکدیگر را با اسلحه می‌کشیم و نرخ این نوع کشتار ما 297 برابر بیشتر از ژاپن، 49درصد بیشتر از فرانسه و 33 درصد بیشتر از اسرائیل است.»

به دنبال بالاگرفتن اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا دیروز نیز در مصاحبه‌ای به وجود نژادپرستی در آمریکا به شکل بی‌سابقه‌ای اذعان کرد.  به گزارش آسوشیتدپرس، «اوباما» با تاکید بر آنکه خود او از مادر سفیدپوست و پدر سیاه‌پوست متولد شده اعلام کرد: «رویکردها و مواضع نسبت به نژاد در آمریکا بطور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته اما میراث برده‌داری سایه طولانی افکنده و هنوز این میراث بخشی از دی‌ان‌ای ما است». رئیس‌جمهور آمریکا که تلاشش برای اعمال محدودیت بر حمل سلاح در این کشور ناکام مانده است، از مخالفت‌های شدید «انجمن ملی سلاح» آمریکا با اصلاح قوانین درباره تسلیحات و محدودیت‌ها در این زمینه نیز به شدت انتقاد کرد.
«اوباما» با بیان اینکه «تسلط انجمن ملی سلاح بر کنگره، بسیار شدید است»، تاکید کرد که این موضوع سبب ممانعت و توقف طرح پیشنهادی او جهت اعمال محدودیت در حمل سلاح شده است. رئیس‌جمهور آمریکا اشاره‌ای نیز به کشته شدن 20 کودک در تیراندازی به مدرسه سندی هوک کرد و افزود: «من به شما می‌گویم که وقتی 20 کودک شش ساله با تیراندازی کشته شدند و کنگره عملا کاری در این باره نکرد، نزدیکترین چیزی که به من دست می‌دهد انزجار است».
گسترش نژاد پرستی در جامعه به ویژه پلیس آمریکا باعث شده بسیاری از افسران پلیس در ایالات مختلف با خونسردی تمام به مظنونان سیاه پوست خود شلیک و آنان را به قتل برسانند.

براساس آمارهای منتشر شده، در این کشور بطور متوسط هر ۳۶ ساعت یک سیاه پوست به دست پلیس کشته می‌شود. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۴ درصد از مردم نیویورک رویکرد تبعیض‌آمیز پلیس بر علیه سیاه پوستان را تصدیق می‌کنند. «میشل الکساندر» حقوقدان آمریکایی و یکی از کنشگران فعال کویکرز در گفت وگو با ایرنا، تاکید کرد:» در حالی که سفیدپوستان بیش از 66درصد جمعیت 20میلیونی ایالت نیویورک را تشکیل می‌دهند اما فقط 3/7 درصد زندانیان در این ایالت سفیدپوست هستند.»
 وی افزود: «بسیار تکان‌دهنده است وقتی بدانید سیاه پوستان ایالت نیویورک که فقط 16 درصد از جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند، بیش از 49 درصد از زندانیان همین ایالت را تشکیل می‌دهند.»

 آمارها حاکی از آن است که حدود یک میلیون نفر از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زندانی آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند!
همچنین بنابر گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، احتمال قتل یک جوان سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا ۲۱ برابر بیشتر از سفیدپوستان است و دوسوم نوجوانانی که هدف شلیک مرگبار پلیس قرار می‌گیرند نیز سیاه‌پوست هستند. همچنین دوسوم نوجوانانی که توسط پلیس آمریکا کشته می‌شوند نوجوانان سیاه‌پوست هستند. اصطلاحی در دنیای سیاه‌پوستان آمریکایی وجود دارد که می‌گوید: بهانه‌ای به پلیس ندهید تا شما را بکشد. شدت تبعیض نژادی در آمریکا به حدی است که اخیر سیاه پوستان آمریکا برای محافظت از خود در برابر پلیس کمپین «مقاومت مسلحانه» را راه‌اندازی کرده اند.

تمام این ارقام و اعداد نشان‌دهنده وجود گرایشات شدید به نژادپرستی در آمریکا است. اینکه یک جوان 21 ساله باکلت و در کمال خونسردی و در حالی که چندین بار خشاب اسلحه خود را عوض می‌کند اقدام به قتل سیاه پوستان در کلیسا می‌کند، اینکه پلیس آمریکا سیاه پوستان را یکی پس از دیگری می‌کشد و بلافاصله قاتلین تبرئه می‌شوند و... همه این‌ها تنها یک پیام و معنا می‌تواند داشته باشد، «نژاد پرستی و تبعیض در خون آمریکایی‌ها است.»

  • علی یوسفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی