دلواپس

هدف اطلاع رسانی صحیح، به موقع ، واقعی برای دوستان می باشد .

دلواپس

هدف اطلاع رسانی صحیح، به موقع ، واقعی برای دوستان می باشد .

آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۱۰ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

۲۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

پیام دستان بسته شهدا

علی یوسفی | دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ق.ظ
سردار باقرزاده جزئیات حقایق تفحص ۱۷۵ شهید غواص را مطرح کرد
پیام دستان بسته شهدا
گروه سیاسی: روز گذشته نشست خبری فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح به جزئیات حقایق تفحص ۱۷۵ شهید غواص و خط‌شکن اختصاص داشت. به گزارش
«وطن امروز»، سردار باقرزاده در این نشست به برخی شبهات و شایعات مطرح در این‌باره پاسخ داد؛ شایعاتی که بیشتر از سوی رسانه‌های ضدانقلاب به صورت کاملا هدفمند طراحی شد و متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی نیز به آن دامن زدند. سردار باقرزاده بر پرهیز از مجادلات بیهوده در این باره و توجه به پیام دستان بسته شهدا تأکید کرد و گفت: پیام این شهدا این است که نباید در مقابل آمریکا دست بسته عمل کرد. در حاشیه این نشست خبری که در معراج شهدای تهران برگزار شد، پیکر مطهر یکی از 175 شهیدغواص و خط‌شکن تفحص شده عملیات کربلای 4 برای همگان نمایش داده شد. این پیکر مطهر در حالی به معرض دید گذاشته شد که دستان این شهید بزرگوار در زمان شهادت از پشت بسته شده بود. به گزارش تسنیم، سردار سید‌محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح در این نشست با اشاره به شبهات مطرح شده درباره غواصان شهید دفاع مقدس گفت: اولین شگرد و تردید را در قضیه خط‌شکنان و غواصان شهید از سوی دشمن شاهد بودیم و آن مطلب این بود که چرا باید این تعداد غواص با هم شهید شوند. معمولا در تفحص‌های ما طی سنوات اخیر بعد از سقوط صدام تعداد غواصانی که کشف شدند، خیلی بالا نبود اما این بار 270 شهید پیدا شد که 175 تن از آنها به‌عنوان خط‌شکن و غواص مطرح شدند.
بی‌بی‌سی، خط مقدم ایجاد شبهه
خط اصلی تحریف وقایع مرتبط با 175 شهید غواص و خط‌شکن کشور که از بی‌بی‌سی فارسی نشأت می‌گرفت بخش مهمی از سخنان روز گذشته سردار باقرزاده را تشکیل می‌داد. وی گفت: وقتی این شهدا پیدا شدند، زخم‌خورده‌ها و دشمنان که سناریویی را کلید زده بودند، در چارچوب همان اغراض مطالب خود را مطرح کردند و گفتند چرا باید این تعداد غواص در یک عملیات شهید شوند و مقصر فرماندهان عملیات هستند. در این مساله بی‌بی‌سی بیشتر از همه مانور داد. وی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای دیگر می‌گفتند از کجا معلوم که همه اینها غواص بوده‌اند؟ هرچند که ما اعلام کردیم پیکر خط‌شکنان و غواصان اما اینها مطلب پنهانی نبود که نخواهیم آن را اعلام کنیم. اینها بدیهیات جنگ است و در هر جنگی ما تلفات دادیم. برخی می‌گفتند مگر خط‌شکن هم اسیر می‌شود؟ برخی اصل مساله شهادت را در این موضوع زیر سوال بردند و عده‌ای گفتند ما این تعداد غواص نداشتیم و بعد یگان مورد علاقه خود را نام برده و درباره آن قلم‌فرسایی می‌کردند. صریح بگویم اینها طبق اطلاعات ما غواصان و خط‌شکنان مربوط به 4 یگان: 25 کربلا، 41 ثارالله، 14 امام حسین(ع) و 7 ولیعصر(عج) بوده‌اند. فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح مضحک‌ترین اظهارنظرها را اقوال ضدانقلاب دانست و گفت: در شبکه‌ها و سایت‌ها نکته‌ای گفته و منتقل شد و برخی دوستداران انقلاب نسبت به آن اظهار نگرانی کردند و آن مساله این بود که گفتند اینها شهدای جنگ تحمیلی نیستند، بلکه کسانی هستند که در درگیری با داعش کشته شده‌اند و تحت این عنوان آنها را به کشور منتقل کرده‌اند. باید در پاسخ به آنها بگویم که شهدای مدافع حرم را ما با افتخار در دست گرفته و تشییع می‌کنیم و مشکلی نداریم که بگوییم اینها شهدای مدافع حرم ما هستند. بعد از سال‌ها در عراق، مرجعیت فتوای جهاد داده است و شهدای این معرکه، افتخار هستند. جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد که بگوید در این معرکه شهید داده است. حداقل نشانه‌ای که می‌توان از این موضوع عنوان کرد این است که از عشایری که زیر تابوت‌های شهدای تازه تفحص‌شده را گرفته بودند، بپرسید وزن این تابوت‌ها چقدر بوده است؟ سردار باقرزاده با اشاره به آثار به جا مانده در پیکر این شهدا گفت: برخی از این شهدا زنده به گور شده‌اند، زیرا آثار تیراندازی در لباس غواصی آنها مشاهده نشده است. این موضوع چیز جدیدی نیست. در قبرستان خطی در العماره، فجایع بیشتری بوده که منعکس نشد. من آنجا را هم قبلا تشریح کرده بودم منتها موضوع خبری نشد، اینجا دوستان باید هشیار باشند و در زمین دشمن بازی نکنند، ما باید این مظلومیت را عنوان می‌کردیم. وی با اشاره به خط‌شکن بودن این شهدا گفت: این شهدا خط‌شکن بودند چون از خط عملیاتی عبور کردند. خط عملیاتی اروند بود که این شهدا نه تنها از آن بلکه از ام‌الرصاص هم عبور کردند. نقطه‌ای که شهدا در آن پیدا شدند 15 کیلومتر جلوتر از
خط مقدم است. ابوفلوس در منطقه ابوخضیب است. در کربلای 4 خط مقدم، ام‌الرصاص بود، آنها از این محدوده هم عبور کردند. وی افزود: شهدا در
خط مقدم به اسارت درآمده و جلوتر به شهادت رسیدند و سند این اسارت دستان بسته آنهاست که نمونه مفتول، سیم تلفن و پارچه که دستان آنها را بسته بودند در اینجا نشان می‌دهیم. بسیاری از آنها هم مجروح بوده و بعد به شهادت رسیده‌اند. یگان‌های گفته شده این شهدا مربوط به استان‌های مازندران، اصفهان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان است. امیدواریم پیکر این شهدا تا 25 شوال یعنی سالروز شهادت امام صادق علیه‌السلام شناسایی شده و در آن روز تشییع شود.
حقایق تلخ شهدای کشف شده
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حقایق تلخ از شهدای کشف شده در قبرستانی در العماره گفت: در قبرستان خطی العماره ما 3 گروه جسد پیدا کردیم؛ یکسری شهدای مظلومی بودند که در انتفاضه اول علیه صدام، به شهادت رسیدند از جمله جنازه پرستاری که جنین 6 ماهه در شکم داشت و زنده به گور شده بود. به مسؤولان حقوق انسانی عراق گفتم اینها سند خیانت بعثی‌هاست، بخشی از این اجساد، اجساد عراقی‌هایی بود که ما در زمان صدام در جریان تفحص در خاک خودمان آنها را پیدا می‌کردیم و برای تحویل به خانواده‌هایشان آنها را به مقامات عراقی می‌دادیم اما مقامات صدامی به جای آنکه آنها را تحویل خانواده‌ها بدهند دوباره در قبرستان خودشان همانطور دفن کرده بودند و ما مجددا این پیکرها را در تفحص عراق در این قبرستان پیدا کردیم و آنها را تحویل دادیم. یک عده از این پیکر‌ها نیز متعلق به شهدای خود ما بود که درباره آنها گفته شده که عده‌ای مجروح بودند و عده‌ای زنده به گور شده بودند. رژیم بعثی سگ‌های وحشی را به جان آنها انداخته بود که در این میان حتی یک مسؤول عراقی نیز توسط این سگ‌ها خورده شده است. مردم منطقه نقل می‌کردند بچه‌ها تشنه بودند و تا مسافت‌ها برای طلب آب سینه‌خیز می‌رفتند.
پیغام دستان بسته شهدا را دریابیم
سردار باقرزاده در ادامه سخنان خود بر پرهیز از مجادلات بیهوده درباره اخبار مرتبط با شهدای غواص و توجه به پیام این شهیدان تاکید کرد. وی با اشاره به مجادله نکردن در میان جزئیات این موضوع و پیکرهای کشف شده، گفت: برخی غواصان لباسشان را درآورده و با لباس معمولی می‌جنگیدند و برخی حتی کفش‌هایشان را عوض می‌کردند تا دست و پاگیر نباشد، این موضوعات در جنگ بوده است حالا کسی بخواهد به لباس آنها شبهه وارد کند، درست نیست. بحث این است که رسانه‌ها نباید در جزئیات مجادله کنند. ما باید اهداف این شهدا را بگوییم، دست بسته بودن این شهدا چه پیامی امروز برای ما دارد؟ همان پیامی که امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با دستان بسته بیان کردند، تا بگویند امروز در مقابله با آمریکا دست بسته عمل نکنیم و امروز از حیثیت و شرف خود دفاع کنیم.
دست بسته بودن شهدا به معنای ذلت و خواری نیست، این اوج اقتدار آنهاست
  • علی یوسفی

عدم تفاوت دسترسی مدیریت شده با بازدید و بازرسی

علی یوسفی | دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳ ق.ظ
/دیدگاه/ مهدی محمدی

عدم تفاوت دسترسی مدیریت شده با بازدید و بازرسی

خبرگزاری تسنیم: تاکید پی در پی تیم مذاکره کننده در هفته گذشته بر اینکه دسترسی مدیریت شده با بازدید و بازرسی تفاوت دارد، نوعی واژگان رمزی است که هدف از آن عادی سازی دسترسی های پروتکلی به برنامه نظامی ایران است.

متن یادداشت مهدی محمدی با عنوان «همه راه ها را ببندید» به شرح ذیل است: 
 

تاکید پی در پی در هفته گذشته بر اینکه دسترسی مدیریت شده با بازدید و بازرسی تفاوت دارد، نوعی واژگان رمزی است که هدف از آن عادی سازی دسترسی های پروتکلی به برنامه نظامی ایران است.
در بهترین حالت، تیم مذاکره کننده دریافته است که در سپردن تعهد به 1+5 -هم در ژنو و هم در لوزان- درباره دسترسی های فراتر از پروتکل اشتباه کرده است و سعی دارد این اشتباه خود را جبران کرده و دسترسی های آژانس را به سقفی که پروتکل تعیین کرده محدود نماید.
تا همین جا هم البته پیشرفت خوبی است، اما، علاوه بر پذیرش رژیم بازرسی های ویژه، 3 اشتباه بسیار مهم دیگر هم از سوی تیم مذاکره کننده وجود دارد که تا وقتی همه آنها رفع نشود، نمی توان از عدم دسترسی بازرسان آژانس و سرویس های اطلاعاتی غربی به اسرار نظامی و امنیتی ایران مطمئن بود.
1- اشتباه اول پذیرش این موضوع است که آژانس مامور راستی آزمایی تعلیق فعالیت هایی است که ایران در توافق با 1+5 متعهد به تعلیق آنها شده است. وقتی می پذیرید که آژانس باید فی المثل ساخته نشدن فلان قطعه را در ایران راستی آزمایی کند، آژانس برای اطمینان از اینکه آن قطعه واقعا در ایران ساخته نمی شود می تواند بدون محدودیت به هر کارگاهی که خواست –نظامی یا غیر نظامی- دسترسی پیدا کند. «راستی آزمایی تعلیق» یک مفهوم کاملا من درآوردی و بدن مبنا در ادبیات آژانس است که راه را برای رفتارهای سلیقه ای و زیاده خواهانه از سوی آژانس باز می کند.
2- اشتباه دوم آنجا رخ داده است که پذیرفته شده است که افزایش زمان گریز هسته ای به بالای یک سال مبنای توافق باشد. هنگامی که افزایش زمان گریز به مبنای توافق بدل می شود، راه برای این درخواست از سوی آژانس باز می شود که در هر نقطه ای از این موضوع مراقبت کند که ایران مشغول انجام فعالیتی نباشد که زمان گریز را کاهش بدهد.
3- بدتر از همه این است که پذیرفته شده اساسا درباره PMD بحث شود. دقت به این موضوع بسیار مهم است که اساسا غربی ها PMD را به عنوان یک بهانه جعل کردند تا با اتکا به آن به ایران فشار بیاورند و هدفشان هم از این فشارها محدود کردن برنامه هسته ای ایران به همین میزانی بود که در لوزان به آن دست یافته اند. بسیار خوب، حالا که این هدف محقق شده ... حداقل اتفاقی که باید بیفتد این است که بهانه هایی که دقیقا برای رسیدن به این هدف تراشیده شده بود، کنار گذاشته شود. در یک معامله سیاسی، بر سر پرونده هسته ای ایران، نباید نتیجه یافتن یک راه حل برای PMD –یعنی باز گذاشتن آن- بلکه نتیجه باید بستن این بهانه برای همیشه باشد. اما به جای اینکه این درخواست کاملا منطقی از طرف مقابل مطرح شود و از آنها بخواهد حالا که به هدف خود رسیده اند دیگر مسئله PMD را کنار بگذارند، به دنبال ارائه دسترسی هایی به آنها هستند که خروجی آن بدون تردید کش پیدا کردن PMD خواهد بود.

  • علی یوسفی

کلیدی که به همه قفل‌هامی‌خورد اما باز نمی‌کند!

علی یوسفی | دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶ ق.ظ

کلیدی که به همه قفل‌هامی‌خورد اما باز نمی‌کند!
 اظهارات رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و گره زدن محیط زیست و آب خوردن به مذاکرات و لغو تحریم‌ها، تعجب‌برانگیز شد.
روحانی در این مراسم ضمن بیان اینکه «خداوند درباره بهشت گفته که رودخانه‌ها و درختان سرسبز در آنجا وجود دارد در واقع بهشت دنیا و آخرت تفاوتی ندارند و از هم جدا نیستند. با کمی تسامح می‌توان گفت اگر کسی دنیای خودش را جهنم کرد باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت کرد باید منتظر بهشت آخرت هم باشد»، اظهار داشت: ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.
ارتباط دادن مشکل آب و محیط زیست به تحریم‌ها و مذاکرات در حالی است که رئیس جمهور اواخر دی ماه سال گذشته نیز در همایش «اقتصاد ایران»، به موضوعاتی سیاسی مانند مذاکرات و تحریم و رفراندوم و وصل نبودن آرمان به سانتریفیوژ پرداخت و اعتراض اقتصاددانان حامی دولت را برانگیخت. از جمله یک اقتصاددان اصلاح طلب و استاد دانشگاه علامه ‌طباطبایی آن زمان گفته بود «معنای این همایش، اعلام بی‌برنامگی اقتصادی دولت پس از 2 سال شعار تبلیغاتی بود ... نمی‌شود دولت به مردم بگوید شرایط خطیر است اما در رفتارهای دولت ردی از این خطیر بودن مشاهده نشود، اگر اقلام منابع و مصارف دولت را نگاه کنیم، می‌بینیم دولتی که به مردم سخت می‌گیرد آن هم با این رویه‌ها، نان را در ماه‌های پایانی سال 30 درصد گران می‌کند، اما اذعان دارند که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت در سال آینده ندارد. این گونه صحبت‌ها مایه نگرانی است... دولت یک فرصت تاریخی استثنایی را به هدر داد. دولت یک فرصت استثنایی داشت و با آن برخوردی سهل‌انگارانه کرده است.»
درباره سخنان اخیر رئیس جمهور چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه شیطان بزرگ با شنیدن این تحلیل غلط که فراتر از صنعت، حتی آب و محیط زیست ایرانی‌ها نیز به لغو تحریم‌ها گره خورده، چرا باید برای معامله متوازن و برابر روی خوش نشان بدهد و چرا طلبکارتر نشود؟! آیا خردمندانه است که یک سیاستمدار مدعی آشنایی با دیپلماسی، ‌در متن مذاکرات چنین سخن بگوید؟
ثانیاً اگر قرار است دولت همه مشکلات را به تحریم‌ها و مذاکرات گره بزند، بنابراین چه نیازی به معاونت محیط زیست و وزارت نیرو و صنعت و جهاد کشاورزی و رفاه و تعاون و... است. فعلاً همه این دیوان‌سالاری عریض و طویل و پرهزینه را تعطیل کنند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود! ثالثاً گره زدن همه مشکلات خرد و کلان به تحریم‌ها در حالی است که آقای روحانی و مشاوران و حامیان نزدیک وی دو سال پیش به دفعات تصریح کرده بودند 80 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت و تنها 10 تا 20 درصد آن مربوط به تحریم‌هاست اما اکنون حتی مشکل آب و محیط زیست هم به تحریم‌ها ربط داده می‌شود. آیا معنای دیگر این سخن خطا آن نیست که ظرفیت 80-90 درصدی تدبیرها در داخل تعطیل است و نباید به دولت تدبیر و امید دل بست؟! آیا بدین ترتیب نباید به امثال آقای کرباسچی حق داد که دلواپس بشوند و بگویند «در شرایط تحریم نباید مسئولیت را از دوش خودمان برداریم و تا بگویند چرا فلان کار را نکردید، بگوییم تحریم هستیم!... اینکه تعدادی آدم خسته و سالخورده در دولت بنشینیم و بلند شویم، که نمی‌شود. این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم و نصف مهلت دولت گذشت. وزرا و شخص رئیس‌جمهور باید فکر کنند که اگر نبودند چه اتفاقی می‌افتاد؛ نباید که بی‌خاصیت بود»!؟

  • علی یوسفی
سایت روسی اسپوتنیک:
سایت روسی اسپوتنیک در گزارشی نوشت: اگر به 26 سال رهبری آقای خامنه‌ای بر جمهوری اسلامی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که وی نه تنها یک شخصیت دینی و مذهبی می‌باشد بلکه یک سیاستمدار کارکشته و کهنه‌کار است.

به گزارش جام نیوز به نقل از سایت روسی اسپوتنیک، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود به مناسبت بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب ایران به چند نکته اشاره کرد که برخی داخلی بودند و برخی خارجی اما کلا پیغام‌های زیادی برای دیگران در لابلای صحبت‌ها ارسال کرد.
این گزارش می‌افزاید: آیت‌الله خامنه‌ای در صحبت‌های خود بر ادامه حمایت ایران از ملت فلسطین تاکید کرد، مسئله‌ای که خیلی مورد توجه غرب در گفت‌وگوها با ایران می‌باشد. وی همچنین بر مقابله با آنچه «اسلام آمریکایی» نام دارد تاکید کرد و با مطرح کردن برخی وقایع از جمله تاسیس و حمایت از گروه‌های تندروی تکفیری. تروریست‌های داعش - القاعده و حامیان آنها را پیرو «اسلام آمریکایی» دانست.
سایت روسی اسپوتنیک ادامه می‌دهد: آیت‌الله خامنه‌ای به این مسئله اشاره کرد که آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار «اسلام آمریکایی» در تلاش هستند مسلمانان را به جان هم بیاندازند و وجهه مسلمانان را در سطح جهان تخریب کنند. رهبر ایران بر وحدت مسلمانان شیعه و سنی به عنوان موضع اصلی ایران تاکید کرد و اظهار داشت که تنها راهکار مقابله با «اسلام آمریکایی» و تروریست‌ها وحدت میان همه مسلمانان جهان می‌باشد.
در ادامه این گزارش تصریح شده است: آیت‌الله خامنه‌ای در حضور سفرای خارجی مقیم تهران بر خطوط قرمز ایران در مذاکرات پافشاری کرد و گفت: ایران به هیچ وجه به آمریکا اطمینان ندارد. ایشان به نامه رونالد ریگان رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده به امام خمینی‌(ره) اشاره کرد که در آن زمان تلاش داشت با چرب‌زبانی سر ایران را کلاه بگذارد مسئله‌ای که شبیه به نامه‌های اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای می‌باشد. اشاره‌ای که همه تجزیه و تحلیل‌ها مبنی بر عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا در صورت امضای توافق هسته‌ای را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد که رهبری ایران و ایرانی‌ها هنوز به دلایل تاریخی به هیچ وجه به آمریکایی‌ها اطمینان ندارند. شاید گفت‌وگوهای ایران و 1+5 منجر به تلطیف فضای متشنج فیمابین دو کشور گشته اما هنوز بی‌اطمینانی وجود دارد.
سایت روسی اسپوتنیک افزوده است: اگر به 26 سال رهبری آقای خامنه‌ای بر جمهوری اسلامی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که وی نه تنها یک شخصیت دینی و مذهبی می‌باشد بلکه یک سیاستمدار کارکشته و کهنه‌کار است که توانسته در فراز و نشیب‌های مختلف ایران را به پیش ببرد. به هر صورت با سیاست و رهبری او ایران توانست دشمنان کلیدی خود در منطقه خاورمیانه (صدام حسین و طالبان) را کنار بزند و از گزند اتفاقاتی که به صورت بالقوه ممکن بود برای ایران پیش آید عبور کند.
در  ادامه این گزارش می‌خوانیم: حضور و نفوذ ایران به چند هزار کیلومتر آنطرف‌تر از مرزهای خود رسیده، امری که از نظر استراتژیک سیاسی- نظامی به معنای انتقال مرزهای دفاعی به چند هزار کیلومتر دورتر از مرزها به حساب می‌آید.
سایت روسی اسپوتنیک نتیجه گرفته است: اصرار رهبر جمهوری اسلامی بر مواضع اصولی این کشور و در این شرایط حساس (که خیلی‌ها تصور دارند ایران باید انعطاف بیشتر نشان دهد و از برخی مواضع اصولی کوتاه بیاید)، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی نه فقط احساس نیاز یا ضعف در گفت‌وگوهای خود با 1+5 و یا شرایط سیاسی - نظامی بین‌المللی نمی‌کند بلکه مطمئن است همانگونه که ایران با سیاست خود توانست دشمنان کلیدی خود را کنار بزند خواهد توانست حریفان دیگر در منطقه را با «نرمش قهرمانانه» (یا همان سیاست) ضربه فنی کند
  • علی یوسفی

حل همه مشکلات در گرو مذاکرات حتی آب خوردن!

علی یوسفی | دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ق.ظ
رئیس‌جمهور در همایش محیط زیست مطرح کرد
رئیس‌جمهور طی سخنانی حل انواع و اقسام مشکلات کشور را از محیط زیست گرفته تا آب شرب مردم به رفع تحریم‌های ظالمانه غرب منوط دانست.
سرویس سیاسی-

در حالی که مسئولان مختلف دولتی بارها گفته‌اند مسائل کشور را به مذاکرات هسته‌ای گره نزده‌اند، با گذشت نزدیک به دو سال از عمر دولت یازدهم، رئیس جمهور در تازه‌ترین موضع‌گیری خود، وعده حل همه مشکلات کشور را به نتیجه مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی گره زد. از مشکل محیط زیست تا اشتغال و صنعت و حتی آب خوردن مردم ! عجیب‌تر آنکه روحانی، رفع تحریم‌ها را عاملی برای افزایش منابع آبی عنوان کرد!
این موضع‌گیری روحانی در حالی انجام می‌شود که خبرها حاکی است موضوع تحریم‌ها یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی مذاکره‌کنندگان است؛ چرا که آمریکایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌خواهند تحریم را به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران از دست دهند. به نظر می‌رسد اعلام چنین مواضعی از سوی مقامات رسمی کشور در بحبوحه مذاکرات، نتیجه‌ای جز جری‌تر شدن دشمن و افزایش سقف مطالبات و زیاده‌خواهی‌های آنها نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید؛ تقوای الهی هم نسبت به خدا و هم نسبت به سرزمین خداست و ما نسبت به حفظ سرزمین‌ها و حیوانات مسئول هستیم. معنای گناه در روایات مربوط به حوادث طبیعی، تنها گناه معمولی نیست. هر کار غلط، زشت و منکر هم گناه است.
وی در ادامه گفت: ما باید هم از گناهان اخلاقی خود توبه کنیم و هم از ظلم به طبیعت توبه کنیم و سپس برای جبران تخریب محیط زیست تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه بهره‌برداری ناصحیح از طبیعت ما را دچار مخاطره می‌کند، افزود: یکی از کاربردهای اعتدال همین جاست. ما اگر در بهره‌برداری از محیط زیست افراط کردیم ناموفق خواهیم بود. ما در برابر فرزندان و نسل‌های آینده خود مسئول هستیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما باید به قانون طبیعت احترام بگذاریم، ‌گفت: حفظ آب، خاک و هوا جزو موارد مهم امر به معروف است. امر به معروف و نهی از منکر فقط در چند حکم الهی خلاصه نمی‌شود. امر به معروف یعنی همه شایسته‌ها و منکر یعنی همه زشتی‌ها. کسی که محیط زیست را آلوده می‌کند منکر انجام می‌دهد. ورود فاضلاب به رودخانه‌ها منکر و حرام است. جای نهی از منکر اینجاست. شما می‌توانید منکر را در کنار سدها و رودخانه‌های تهران ببینید. آنجا باید نهی از منکر کرد. کسی که آشغال بر زمین می‌ریزد منکر را منکر نمی‌داند. ما باید نهی از منکر کنیم تا زشتی، زشت بماند.
روحانی ادامه داد: می‌گویند مالیات می‌دهیم پس آشغال می‌ریزیم تا دیگری آن را جمع کند، چنین فردی به مصالح اجتماعی درست نمی‌نگرد. باید نسبت به حفظ محیط زیست احساس وظیفه انسانی، اجتماعی، ملی و دینی داشته باشیم. اگر دست به دست هم ندهیم دولت به تنهایی در حفظ محیط زیست ناموفق خواهد بود. اصولا دولت جایی موفق است که همه احساس مسئولیت کرده و به دولت کمک کنند.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اولین مصوبه هیئت دولت یازدهم درباره دریاچه ارومیه بود، افزود: این دولت، دولت محیط زیست است و به آن اهمیت می‌دهد. اگر ما به محیط زیست توجه نکنیم توسعه، صنعت و سلامت انسان ادامه نمی‌یابد. دولت قدم‌های خوبی در زمینه احیای رودخانه‌ها و تالاب‌ها برداشته است البته موضوع دریاچه ارومیه با تلاش یک ساله یا دو ساله حل نمی‌شود.
روحانی در ادامه گفت: ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.
وی با بیان اینکه تحریم مانند یک بیماری است که از یک تب کوچک آغاز می‌شود، گفت: در ابتدا به این تب کوچک توجهی نشد اما وقتی بیمار به زمین افتاد و دیگر نتوانست تکان بخورد به دنبال درمان بیماری رفتیم. بعضی معنای تحریم را نمی‌دانستند اما قدم به قدم مشکلات ما زیاد شد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: معنای این حرف این نیست که ما در برابر حرف زور تسلیم شویم اما ما باید به جلو قدم برداریم. شعار دیگران که مهم نیست، ما باید هدف‌های ملی را در نظر بگیریم و با یاری خداوند و کمک مردم مشکلات را حل کنیم.
روحانی گفت: ما برای احیای محیط زیست نیز به فرهنگ نیاز داریم. در این زمینه باید همه دانشگاه‌ها، اساتید، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و تشکل‌ها به میدان بیایند. مساله محیط زیست یک مسئله مهم کشور ماست که به همکاری همه نیاز دارد. ما حتی باید در مسئله ریزگردها با کشورهای منطقه و حتی کل جهان همکاری کنیم.
وی همچنین گفت: معلوم نیست باروری ابرها چقدر موثر است. ما باید طبیعت را برای بارش باران آماده کنیم.
رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه این دولت با تصمیم روز اول خود درباره حفاظت از محیط زیست مسیر خود را ادامه می‌دهد، اظهار کرد: محیط‌بانان بدانند که کار آنها کاری ملی است و آنها برای حفظ سلامت مردم تلاش می‌کنند زیرا حفظ محیط زیست نه یک مسئله زینتی، بلکه یک ضرورت است.







  • علی یوسفی

تحریف شخصیت امام(ره) انحراف در نقشه راه ملت است

علی یوسفی | شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳ ق.ظ
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز پنجشنبه (14 خرداد) در اجتماع پرشکوه و کم‌نظیر مردم وفادار ایران در حرم مطهر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، مکتب امام خمینی‌(ره)  را نقشه‌ راه پرامید ملت ایران خواندند و با اشاره به ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام، تأکید کردند: بازخوانی اصول مستند مکتب امام، تنها راه مقابله با تحریف شخصیت آن بزرگوار است، اصولی مانند: اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی، اعتماد به صدق وعده‌ الهی و بی‌اعتمادی به مستکبران، اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی، حمایت جدی از محرومان و مخالفت با اشرافی‌گری، حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح و بی‌ملاحظه با قلدران بین‌المللی، استقلال و رد سلطه‌پذیری، و تأکید بر وحدت ملی.
رهبر انقلاب اسلامی در مقدمه‌ سخنانشان در
بیست ‌و ‌ششمین سالگرد عروج امام خمینی‌(ره)، با اشاره به نیمه‌ شعبان، سالگرد میلاد حضرت ولی‌عصر (عج) موضوع منجی آخرالزمان را مورد اتفاق همه‌ ادیان ابراهیمی خواندند و افزودند: همه‌ مذاهب اسلامی این منجی را از ذریه‌
پیامبر خاتم (ص) و به نام  مهدی (عج) می‌شناسند که در این میان، شیعیان با ادله‌ مسلم و قطعی، حضرت ولی‌عصر (عج) را با خصوصیات مشخص و معین، فرزند امام یازدهم می‌دانند و او را معرفی و اثبات می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امیدآفرینی را بزرگترین خاصیت اعتقاد به ظهور مهدی موعود(عج‌) برشمردند و خاطرنشان کردند: شعله‌ فروزان این اعتقاد عمیق و نجات‌بخش، شیعه را در همه‌ دوران‌های تاریکی و ظلم، به آینده امیدوار و پرتحرک می‌سازد.
رهبر انقلاب سپس در تبیین اهمیت موضوع اصلی سخنان‌شان یعنی «تحریف شخصیت امام» افزودند: امام بزرگوار برخلاف برخی که سعی می‌کنند او را در زمان خودش محصور کنند مظهر حرکت عظیم و تاریخ‌ساز ملت ایران است و طبعاً تحریف شخصیت او، زیان‌های فراوانی را در استمرار این حرکت ایجاد می‌کند بنابراین باید در این زمینه، کاملا هوشیار بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی» امام خمینی‌(ره)  را «نقشه راه ملت ایران» برای دستیابی به اهداف بزرگی همچون عدالت و پیشرفت و اقتدار برشمردند و تأکید کردند: بدون «شناخت صحیح و تحریف‌نشده‌ امام» امکان تداوم این نقشه‌ راه وجود نخواهد داشت.
رهبر انقلاب با اشاره به ابعاد برجسته‌ فقهی، عرفانی و فلسفی امام راحل، شخصیت اصلی ایشان را تحقق مضمون آیات قرآنی دانستند که در وصف مجاهدان واقعی راه خدا تأکید می‌کنند که آنان بر این مسیر حق واقعی جهاد را ادا کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امام عظیم‌الشأن ملت ایران، در مسیر ایجاد تحولی بی‌نظیر در تاریخ این سرزمین و دنیای اسلام، نظام پوسیده و غلط سلطنت موروثی را برانداخت و بعد از دوران صدر اسلام، اولین حکومت متکی به اسلام را شکل داد و با تمام وجود، حق جهاد در راه خدا را ادا کرد.
ایشان «جهاد درونی و معنویت عمیق» را مکمل جهاد سیاسی، اجتماعی و فکری امام بزرگوار برشمردند و در تبیین ابعاد مکتب امام خاطرنشان کردند: منظومه‌ فکری‌ای که امکان این تحولات عظیم را ایجاد کرد مبتنی بر جهان‌بینی متکی بر توحید بود.
رهبر انقلاب، به‌روز بودن را دومین ویژگی مکتب امام خمینی‌(ره)  برشمردند و یادآور شدند: امام با تکیه بر منظومه‌ منسجم فکری خود، برای مسائل مورد ابتلای جامعه‌ ایران و جوامع بشری، راه حل می‌داد و ملت‌ها، ارزش این راه حل‌ها را احساس می‌کردند و به‌ همین علت، مکتب امام در میان ملت‌ها گسترش می‌یافت.
ایشان، زنده بودن، پویایی، تحرک و عملیاتی بودن را از خصوصیات دیگر مکتب امام خمینی‌(ره)  دانستند و خاطرنشان کردند: امام مثل بعضی از تئوری‌سازان روشنفکر و اندیشه‌پردازان ذهنی نبود که در محافل، حرف‌های زیبا می‌زنند اما در میدان عمل کارایی ندارند.
رهبر انقلاب، ایجاد انگیزه، تحرک و امید در ملت ایران را پیامدهای مبارک پیروی از امام و مکتب امام خواندند و خاطرنشان کردند: ملت بزرگ ایران، هنوز با تحقق اهداف خود، فاصله‌ بسیاری دارد اما مهم این است که ملت و جوانانش، با دل‌هایی پر از انگیزه و همت و امید، این راه روشن را ادامه می‌دهند.
ایشان، تداوم صحیح این راه شوق‌آفرین را به شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام و اصول مکتب امام منوط دانستند و تأکید کردند: تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و تلاش برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران است و اگر راه امام گم یا فراموش و یا خدای نکرده عمداً به کنار گذاشته شود، ملت ایران سیلی خواهد خورد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه استکبار جهانی و قدرت‌های زورگو همچنان چشم طمع به ایران به‌عنوان کشوری بزرگ، ثروتمند و مهم در منطقه دارند، خاطرنشان کردند: قدرتمندان دغلباز دنیا هنگامی از این طمع سیری‌ناپذیر خود دست برخواهند داشت که ملت ایران به چنان پیشرفت و قدرتی برسد که امید آنها قطع شود.
ایشان با یادآوری این نکته که مسیر پیشرفت و قدرت ملت ایران در گرو حرکت بر چارچوب اصول و مبانی مکتب فکری امام‌(ره)  است، گفتند: با در نظر گرفتن این مسائل، خطر تحریف شخصیت امام بزرگوار‌(ره)  اهمیت پیدا می‌کند و باید به‌عنوان یک هشدار جدی برای مسئولان، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، علاقه‌مندان به راه امام، و عموم جوانان و فرزانگان و دانشگاهیان و حوزویان باشد.
رهبر انقلاب اسلامی موضوع تحریف شخصیت امام‌(ره)  را موضوعی با سابقه‌ای طولانی و از ابتدای انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: تلاش دشمن از ابتدای انقلاب و در زمان حیات امام‌(ره)  نیز این بود تا در تبلیغات جهانی، ایشان را یک انقلابی خشک و خشن و غیرقابل انعطاف و بدون عاطفه معرفی کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امام بزرگوار‌(ره)  در مقابل قدرت‌های مستکبر، دارای شخصیتی قاطع و غیرمتزلزل بود اما در عین حال مظهر عاطفه و لطافت و محبت و دلدادگی در مقابل خدا و خلق خدا به‌ویژه قشرهای مستضعف بود.
ایشان با اشاره به تحریف دانسته یا ندانسته‌ شخصیت امام در داخل گفتند: در زمان حیات امام‌(ره)  عده‌ای هر حرفی را که به نظر آنها پسندیده می‌آمد به امام نسبت می‌دادند، در حالی‌که هیچ ارتباطی با شخصیت ایشان نداشت.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بعد از رحلت امام‌(ره)  این جریان ادامه داشت تا جایی که برخی امام را به‌عنوان یک انسان لیبرال‌مسلک که هیچ قید و شرطی در رفتارهای سیاسی، فکری و فرهنگی ایشان وجود ندارد معرفی می‌کنند در حالی‌که این نگاه به‌شدت غلط و خلاف واقع است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها راه شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام‌(ره)  را، شناخت و بازخوانی اصول و مبانی مکتب فکری ایشان برشمردند و تأکید کردند: اگر شخصیت امام براساس این روش شناخته نشود ممکن است عده‌ای امام را براساس سلیقه‌های فکری خود معرفی کنند.
ایشان با تاکید بر اینکه محبوبیت امام‌(ره)  در میان مردم ماندگار است و دشمن نتوانسته است این محبوبیت را از بین ببرد، خاطرنشان کردند: بر همین اساس موضوع تحریف شخصیت امامِ نافذ در دل‌های مردم، خطر بزرگی است که بازخوانی اصول و مبانی فکری امام‌(ره)  مانع از شکل‌گیری این خطر می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی، اصول و مبانی فکری امام‌(ره)  را برگرفته از بیانات گوناگون ایشان در طول ۱۵سال نهضت اسلامی و ۱۰سال بعد از پیروزی انقلاب دانستند و افزودند: اگر این اصول کنار یکدیگر قرار گیرند، شاکله‌ای از شخصیت واقعی امام خمینی‌(ره) شکل خواهد گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قبل از تبیین هفت مورد از اصول و مبانی فکری امام‌(ره)  چند نکته را در خصوص اصول امام بیان کردند:
۱- این اصول به صورت مکرر در بیانات امام تکرار شده و جزو بیّنات امام است.
۲- این اصول نباید گزینشی انتخاب و بیان شوند.
۳- اصول امام منحصر در این هفت مورد نیست و صاحبنظران می‌توانند با چارچوب تعیین‌شده، اصول دیگری را نیز از مکتب فکری امام استخراج کنند.
ایشان سپس به بیان اصول هفت‌گانه‌ مکتب فکری امام بزرگوار‌(ره)  پرداختند و گفتند: «اثبات اسلام ناب‌محمدی(ص) و نفی اسلام آمریکایی»، یکی از این اصول است و امام‌(ره)  همواره اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار می‌داد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین ماهیت اسلام آمریکایی به دو شاخه‌ آن یعنی «اسلام سکولار» و «اسلام متحجر» اشاره و خاطرنشان کردند: امام‌(ره)  همواره افرادی را که قائل به جدایی جامعه و رفتار اجتماعی انسان‌ها از دین بودند در کنار افرادی قرار می‌دادند که به دین نگاه عقب‌افتاده و متحجرانه و غیرقابل فهم برای انسان‌های نواندیش داشتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هر دو شاخه‌ اسلام آمریکایی همواره مورد حمایت زورگویان جهانی و آمریکا قرار داشته است، افزودند: امروز نیز جریان منحرف داعش و القاعده و همچنین جریان‌های به ظاهر اسلامی ولی بیگانه با فقه و شریعت اسلامی، مورد حمایت آمریکا و اسرائیل هستند.
ایشان گفتند: از دیدگاه امام‌(ره)  اسلام ناب، اسلام مبتنی بر کتاب و سنت است که با دیدگاهی روشن و متناسب با شرایط زمان و مکان، شناخت نیازهای بالفعل جوامع اسلامی و بشر و در نظر گرفتن روش‌های دشمن با استفاده از شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل شده در حوزه‌های علمیه به دست می‌آید.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در مکتب فکری امام‌(ره) ، اسلام آخوندهای درباری و اسلام داعشی از یک‌طرف و اسلام بی‌تفاوت در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و چشم‌دوخته به قدرت‌های بزرگ از طرف دیگر، هر دو به یک نقطه می‌رسند و هر دو مردود هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: کسی که خود را پیرو امام‌(ره)  می‌داند باید با اسلام متحجر و اسلام سکولار مرزبندی داشته باشد.
ایشان «اتکال به کمک الهی و اعتماد به صدق وعده‌ الهی و در مقابل بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگوی جهانی» را دومین اصل از اصول مبانی فکری امام‌(ره)  برشمردند و افزودند: امام بزرگوار همواره به وعده‌ الهی و صدق آن اعتقاد داشت و در مقابل به وعده‌های مستکبران و قدرتمندان جهانی، مطلقاً اعتماد نداشت.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: این ویژگی بارز امام موجب شده بود که ایشان مواضع خود را صریح و قاطع و بدون رودربایستی بیان کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پاسخ‌های امام به نامه‌های برخی سران مستکبر که با صراحت و قاطعیتی تمام و در عین حال با ادب و احترام نگاشته شده بودند، گفتند: امام توکل به خدا را همچون خونی در شریان ملت ایران جاری کرد و ملت نیز اهل توکل به خدا و معتقد به نصرت الهی شد.
ایشان با اشاره به بی‌اعتمادی مطلق امام‌(ره)  به مستکبرین و بی‌اعتنایی کامل به وعده‌های آنها، افزودند: امروز ما این موضوع را به‌طور کامل لمس کرده و متوجه شده‌ایم که چرا نمی‌توان به وعده‌های مستکبرین اعتماد کرد، زیرا آنها در جلسات خصوصی صحبت‌هایی را می‌کنند که در جلسات عمومی خلاف آن را می‌گویند و عمل می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «اعتماد به خدا و بی‌اعتمادی به مستکبرین» از اصول مسلم مبانی فکری امام‌(ره)  بود، خاطرنشان کردند: البته این موضوع به معنای قطع رابطه با دنیا نبود، زیرا ارتباط در حد معمول و محترمانه وجود داشت ولی هیچ‌گونه اعتمادی به مستکبران و دنباله‌روهای آنها وجود نداشت.
«اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی» سومین اصل از اصول مبانی فکری امام‌(ره)  بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کردند.
ایشان با تأکید بر اینکه امام بزرگوار در مسائل مختلف اقتصادی، نظامی، سازندگی، تبلیغاتی و از همه بالاتر در مسائل انتخابات، همواره به‌طور واقعی به نیرو و رای مردم اعتقاد داشت و معتقدِ تکیه به مردم بود، گفتند: در طول ۱۰‌سال حیات امام بعد از انقلاب که هشت‌ سال آن دوران جنگ تحمیلی بود، حدود ۱۰ انتخابات برگزار شد که حتی برای یک روز هم زمان برگزاری این انتخابات‌ها تغییر نکرد و در وقت مقرر خود برگزار شدند زیرا امام‌(ره)  برای رأی، افکار و تشخیص مردم به معنای واقعی کلمه، احترام قائل بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حتی در مواردی ممکن بود تشخیص و انتخاب مردم با نظر امام یکسان نبود اما امام برای آرای مردم احترام قائل بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان امام‌(ره)  که بارها مردم را ولی‌نعمت و خود را خادم مردم معرفی می‌کرد، خاطرنشان کردند: این تعابیر نشان‌دهنده‌ جایگاه برجسته‌ مردم و افکار و آرا و حضور آنان در نظر امام است. البته مردم هم به این دیدگاه پاسخ مناسب دادند و هرجا که
انگشت اشاره‌ امام‌(ره)  بود، مردم با جان و دل در صحنه حاضر شدند.
ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود تأکید کردند: میان امام و مردم رابطه‌ای متقابل وجود داشت. امام مردم را دوست داشت و مردم هم امام را.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به یکی دیگر از اصول مبانی مکتب فکری امام اشاره کردند و افزودند: در بُعد مسائل داخلی، امام طرفدار جدی حمایت از محرومان و مستضعفان بود و نابرابری اقتصادی و اشرافی‌گری را با شدت و تلخی رد می‌کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه امام به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت اجتماعی بود، این موضوع را یکی از پرتکرارترین مطالب در بیانات امام و یکی از خطوط قطعی و روشن ایشان دانستند و گفتند: امام از یک طرف بر لزوم ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت‌زدایی تأکید داشت و از طرف دیگر به مسئولان در خصوص خوی کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی هشدار می‌داد.
ایشان با اشاره به تأکید مکرر امام مبنی بر اعتماد مسئولان به طبقات محروم و ضعیف، افزودند: امام بزرگوار همواره می‌گفت، این کوخ‌نشینان و فقرا هستند که بدون اظهار نارضایتی از مشکلات و سختی‌ها در صحنه حاضر هستند در حالی‌که طبقات برخوردار، در مشکلات بیشتر ابراز نارضایتی می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان پنجمین اصل از مبانی فکری امام خاطرنشان کردند: در بعُد خارجی، امام صریحا در «جبهه مخالفِ قلدران بین‌المللی و مستکبران» بود و در حمایت از مظلومان هیچ ملاحظه‌ای نمی‌کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه امام‌(ره)  با مستکبرین سر آشتی نداشت، واژه‌ «شیطان بزرگ» برای آمریکا را یک ابداع عجیب از طرف امام دانستند و خاطرنشان کردند: امتداد معرفتی و عملیِ تعبیر «شیطان بزرگ» بسیار زیاد است زیرا وقتی به کسی لقب شیطان داده می‌شود، رفتار و برخورد و احساسات باید در چارچوب «شیطان‌صفتی» او باشد.
ایشان افزودند: امام تا آخرین روز حیات خود، همین احساس را نسبت به آمریکا داشت و ضمن آنکه تعبیر «شیطان بزرگ» را به ‌کار می‌برد، از بن دندان هم به آن اعتقاد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در مقابل، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، عده‌ای به نقش آمریکا در تغذیه‌ عقبه‌ رژیم طاغوت که به ‌دست ملت ایران ساقط شده بود، توجه نمی‌کردند و لذا با حضور آمریکایی‌ها در کشور و حتی ادامه‌ فعالیت برخی نهادهای آمریکایی موافق بودند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اختلاف عمده‌ دولت موقت با امام‌(ره)  را در سال‌های اول انقلاب همین موضوع دانستند و افزودند: آنها توجه نداشتند که اگر به آمریکا مجال دوباره داده شود، ضربه‌ خود را به ملت خواهد زد اما امام متوجه این موضوع بود و بر همین اساس موضع‌گیری می‌کرد و دیدگاه امام در قضیه تسخیر لانه‌ جاسوسی نیز در همین چارچوب بود.
ایشان به برخی حوادث سال‌های اخیر منطقه و اعتماد برخی جریان‌ها به آمریکا و ضربه خوردن آنها از همین نقطه، اشاره کردند و گفتند: امام در چارچوب این اصل فکری خود، همواره در مقابل آمریکا و دستگاه سیاسی و امنیتی آن موضع گرفت و متقابلا از ملت‌های مظلوم به‌ویژه مردم فلسطین با کمال صمیمیت و قاطعیت حمایت کرد
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در چارچوب این منطق امام‌(ره)  می‌توان قضایای امروز منطقه و جهان را تحلیل کرد، افزودند: ما امروز به همان اندازه که با رفتارهای وحشیانه و ظالمانه جریان داعش در عراق و سوریه مخالفیم، با رفتار ظالمانه‌ پلیس فدرال آمریکا در داخل این کشور مخالفیم و هر دو رفتار را همانند یکدیگر می‌دانیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: ما به همان اندازه که با محاصره‌ ظالمانه‌ مردم مظلوم غزه مخالفیم با بمباران مردم بی‌پناه یمن مخالف هستیم، به همان اندازه که با سخت‌گیری بر ضد مردم بحرین مخالفیم با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مردم افغانستان و پاکستان مخالفیم.
ایشان با تأکید بر اینکه ما در چارچوب منطق صریح امام‌(ره)  طرفدار مظلوم و مخالف ظالم هستیم، خاطرنشان کردند: به همین دلیل است که مسئله فلسطین همچنان یک مسئله‌ اصلی برای جمهوری اسلامی ایران است و هیچ‌گاه از دستور کار نظام خارج نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مسئله‌ فلسطین عرصه‌ یک مجاهدت واجب و لازم اسلامی است و هیچ حادثه‌ای ما را از مسئله‌ فلسطین جدا نخواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ممکن است کسانی در صحنه فلسطین به وظیفه‌ خود عمل نکنند اما آنچه مورد تأیید ما است، مردم و مجاهدان فلسطینی هستند.
«تأکید بر استقلال و نفی سلطه‌پذیری» ششمین اصل از مکتب امام بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تعریف استقلال به «آزادی در مقیاس یک ملت» این تناقض غیرقابل قبول را که برخی افراد ادعای آزادی‌های فردی را دارند اما علیه استقلال کشور و آزادی‌های یک ملت حرف می‌زنند، مورد توجه قرار دادند و افزودند: متأسفانه برخی برای نفی استقلال تئوری‌سازی می‌کنند و از استقلال به عنوان «انزوا» و یا یک مسئله‌ کم‌ارزش یاد می‌کنند، که این خطایی بسیار مهم و خطرناک است.
ایشان با اشاره به اعتقاد راسخ امام بزرگوار به استقلال و رد سلطه، بسیاری از فعالیت‌های دشمن نظیر تهدیدها و تحریم‌ها را برای خدشه وارد کردن در این اصل خواندند و گفتند: دشمن استقلال کشور را هدف گرفته و همه باید ضمن شناخت اهداف دشمن، هوشیار باشند.
اصل «وحدت ملی و مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکن دشمن» آخرین اصل از اصول روشن مکتب امام خمینی‌(ره)  بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند.
ایشان تفرقه‌افکنی مذهبی و قومی را جزو سیاست‌های قطعی دشمن خواندند و افزودند: امام بزرگوار ما از ابتدای پیروزی انقلاب در مقابله با این توطئه، تکیه کم‌نظیری بر وحدت ملی و اتحاد آحاد ملت داشتند.
رهبر انقلاب با اشاره به استمرار سیاست تفرقه‌افکنی، ایجاد تفرقه در دنیای اسلام را از سیاست‌های اصلی استکبار و آمریکا خواندند و خاطرنشان کردند: در مقابل این توطئه، نگاه جمهوری اسلامی، نگاه «امت‌ساز» و در راستای تحقق امت اسلامی است و ایران بر همین اساس، همان روابطی را که با برادران شیعه‌ حزب‌الله داشت، با برادران فلسطینی سنّی‌مذهب داشته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، طرح «هلال شیعی» توسط عوامل دست‌دوم آمریکا و همچنین مماشات آمریکا با جریان‌های تروریستی در عراق و سوریه نظیر داعش یا کمک به آنها را از جمله شواهد سیاست تفرقه‌‌افکنی مذهبی استکبار برشمردند و افزودند: همه، چه سنی و چه شیعه باید توجه کنند که بازی دشمن را نخورند.
ایشان تأکید کردند: هم آن تسننی که مورد حمایت آمریکاست و هم آن تشیعی که از لندن به دنیا صادر می‌شود، هر دو برادران شیطان و عوامل استکبار و غرب هستند.
رهبر انقلاب از همین زاویه، انتخاب شعار امسال یعنی همدلی و همزبانی و تأکید بر آن را در مقابل توطئه‌ تفرقه‌افکنی دشمن خواندند و گفتند: دشمن اصل موجودیت اسلام را تهدید می‌کند و همه‌ اقوام و مذاهب باید در کنار یکدیگر با تشکیل «ید واحده» اجازه ندهند دشمن به قلمرو وسیع دنیای اسلام نفوذ کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، مبنای جاذبه و دافعه‌ امام‌(ره)  را همین اصول اساسی خواندند و افزودند: اصول امام منحصر در این موارد نیست و صاحب‌نظران می‌توانند در این خصوص جست‌وجو و تحقیق کنند اما کسی نباید آنچه را که خود می‌پسندد به امام‌(ره)  نسبت دهد، بلکه اظهارات باید بر مبنای اصولی باشد که در منابع مربوط به امام آن هم به صورت مستمر و مکرر از ایشان وجود دارد.
رهبر انقلاب در بخش پایانی بیانات خود، به یک واقعیت مهم اشاره و تأکید کردند: همه بدانند که هدف دشمن بازگشت به دوران سلطه‌ بی‌قید و شرط خود بر این کشور است و اخم، لبخند، وعده و تهدیدهای او نیز برای دستیابی به همین هدف است.
ایشان، اساس دشمنی با اسلام را به دلیل مخالفت با بازگشت همین سلطه‌گری خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن با اسلام مخالف است، چون اسلام نیروی مقاوم در مقابل این توطئه است، آنها با ملت ایران هم مخالفند، چون ملت مقابل آنها مثل کوه استوار ایستاده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اظهارات یک سیاستمدار قدیمی آمریکایی مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی تکفیری برای غرب اهمیتی ندارند و باید ایران را که به دنبال ایجاد تمدن عظیم اسلامی است، دشمن خود دانست، افزودند: این سیاست، اهمیت و ضرورت امت‌سازی در دنیای اسلام را نشان می‌دهد و همه باید بدانند که دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که جلوی حرکت اسلامی و پیشرفت و ترقی ملت ایران را بگیرد.
ایشان تأکید کردند: دشمن در میان ملت با هر کسی ایستادگی بیشتری بکند، بیشتر مخالف است، آنها با عناصر مؤمن و حزب‌اللهی و سازمان‌ها و نهادهای انقلابی بیشتر مخالفند چون می‌دانند که این عناصر سدهای محکم و مستحکمی در مقابل نفوذ دشمن هستند.
  • علی یوسفی

پروتکل الحاقی تهدید امنیت ملی است چه رسد به بازرسی فراتر از آن
«آنچه اکنون تیم مذاکره‌کننده می‌تواند انجام دهد، التزام به قوانین داخلی و مذاکره براساس آنهاست، چرا که در غیر این صورت، کشور را دچار تعهداتی غیرقابل جبران برای سالیان دراز خواهد کرد و نکته بسیار مهمتر از بازرسی‌ها، آن چیزی است که در قبال همه این امتیازات قرار است تیم ایرانی دریافت کند. آنچه رهبر انقلاب مطالبه فرموده و رئیس‌جمهور بارها بر آن تاکید داشته‌اند، لغو همه و یکباره تحریم‌ها در هنگام امضاء توافق است، به نظر می‌رسد به جای بحث بر سر بازرسی‌ها که تکلیف آن کاملا مشخص است، باید صراحتا روشن شود که آیا در قبال این مذاکرات، تحریمی لغو خواهد شد، و اگر آری آیا یکباره و در هنگام امضاء توافق و یا منوط به هزار و یک شرط عملی نشدنی!؟»
رجانیوز با انتشار این تحلیل به بررسی برخی اظهارات متناقض اعضای تیم مذاکره‌کننده (از جمله عراقچی و بعیدی‌نژاد)  درباره بازرسی‌ها و پروتکل‌ الحاقی پرداخت و نوشت: آژانس  به بهانه حل موضوع PMD  که البته در بیانیه لوزان از آن به عنوان موضوعات حال و آینده یاد شده است، دسترسی‌های «ضروری و فوری» به 1. تمامی اطلاعات 2. اسناد 3.سایت‌ها 4.مواد 5. افراد را در ایران خواستار شده است. موضوعی که هرگز طبق پروتکل الحاقی، آن هم در صورت پذیرش آن توسط ایران و تصویب در مجلس، باز هم امکان درخواست قانونی آن را نداشت. اما نکته دیگر آنکه حتی با صرف نظر از موضوع بازرسی‌های تحت عنوان PMD  که بسیار گسترده و غیرقابل باور است، حتی پذیرش پروتکل الحاقی نیز امکان دسترسی آژانس به تاسیسات نظامی ایران را فراهم خواهد کرد. هر چند این نکته را آقای بعیدی‌نژاد رد کرده اما سیدعباس عراقچی در آخرین گفتگوی زنده تلویزیونی خود آن را تایید می‌کند.
بعیدی‌نژاد در یادداشت خود پذیرش پروتکل الحاقی را در دنیا عادی معرفی کرده اما اشاره‌‌ای به این نکرده است که 124 کشوری که پروتکل را پذیرفته‌اند، یا اساسا صنعت هسته‌ای ندارند یا بسیار فقیر بوده و جزء کشورهای هسته‌ای به شمار نمی‌روند و کشورهایی که اتفاقا در آستانه هسته‌ای شدن قرار دارند، از پذیرش این پروتکل طفره رفته‌اند.
رجانیوز در ادامه با اشاره به «چهار لایه نظارتی شامل 1- پروتکل الحاقی 2- کد اصلاحی 3/1 ذیل پادمان 3- دسترسی‌های بیشتر برای روشن کردن موضوعات حال و گذشته و 4- فن‌آوری‌های مدرن نظارتی مرتبط با موضوع PMD» که در بیانیه لوزان آمده، می‌نویسد: این در حالی است که تنها پذیرش موضوع پروتکل امکان دسترسی گسترده به اسرار نظامی کشور را در اختیار طرف مقابل قرار خواهد داد و حال آنکه ایران سه مورد کاملا فراتر از پروتکل را که از بازرسی‌های پروتکل نیز گسترده است، پذیرفته تا اجرا کند.
بعیدی‌نژاد در بیان  ضرورت پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران، صراحتا اعلام می‌کند که اگر این پروتکل پذیرفته نشود، مذاکرات با شکست روبرو خواهد شد و عملا مجلس را ملزم به تصویب پروتکلی می‌داند، که شرط اجرایی شدن آن مجلس است. این در حالی است که پیش از این عراقچی در گفتگوی ویژه خبری، صراحتا اعلام کرده بود در صورتی که این نظام بازرسی‌ها، تاسیسات نظامی ایران را در معرض خطر قرار دهد، از عدم پذیرش توافق ابایی وجود نخواهد داشت. نکته تاسف‌بار آن است که اساسا پذیرش پروتکل در حیطه اختیارات تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیست که مبنای شکل‌گیری توافق خود را بر روی آن بنا گذاشته است، چرا که مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی، تصویب آن در اختیار مجلس بوده است. و از سوی دیگر، مطابق با قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز  هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حتی دولت حق اجرای داوطلبانه این پروتکل تا زمان خروج پرونده ایران از شورای امنیت و لغو همه تحریم‌ها را نداشته است.
ماده 4 این قانون می‌گوید: «دولت مکلف است صرفا در چارچوب «توافقنامه پادمان» معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نماید. اجابت درخواست‌های فراتر از «توافقنامه پادمان» توسط دولت ممنوع است.»
حال مشخص نیست تیم مذاکره‌کننده با کدام مجوز بنای توافق مورد تصور خود را بر پذیرش این پروتکل از سوی مجلس گذاشته و حتی مطابق با بیانیه لوزان، نه تنها مجلس را ملزم به تصویب پروتکل کرده بلکه تا زمان تصویب پروتکل نیز، کشور را ملزم به اجرای آن نموده است.

  • علی یوسفی

بازرسی برای جنگ!

علی یوسفی | شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۰۴ ق.ظ
بازرسی برای جنگ!
سیدعابدین نورالدینی: چرا آمریکایی‌ها از ابتدای مذاکرات هسته‌ای با نمایندگان دولت جدید ایران همواره گزینه نظامی را روی میز نگه داشته‌اند؟ چرا به‌رغم توافقات ژنو و لوزان، باز هم رئیس‌جمهور آمریکا تاکید می‌کند گزینه نظامی را از روی میز برنخواهد داشت و چرا برخی مقامات این کشور صراحتا می‌گویند حتی پس از توافق هسته‌ای نیز گزینه نظامی از روی میز حذف نخواهد شد؟
2 دیدگاه درباره این موضوع مطرح بوده است:
اول اینکه عده‌ای معتقدند آمریکایی‌ها اساسا در موقعیتی نیستند که بخواهند یک جنگ را ولو بسیار محدود، علیه ایران راه بیندازند و به همین دلیل گزینه نظامی تنها یک ابزار فشار دیپلماتیک است که بیش از آنچه در پای میز مذاکرات اثرگذار باشد، وظیفه دارد آمریکا را در موضع قدرت پای میز مذاکرات نشان دهد. با این وجود اما می‌توان این گزاره را نیز مورد توجه قرار داد که آمریکایی‌ها در محاسبات خود تلاش کردند ایده «یا جنگ یا توافق» را همزمان با مذاکرات تقویت کنند. دلیل آن هم واضح است. «یا جنگ یا توافق» همانند چماقی بر سر ایران، می‌گوید مذاکرات هسته‌ای آخرین راه برای جلوگیری از جنگ است. به عبارت خیلی روان، منظور رئیس‌جمهور آمریکا از اینکه می‌گوید «همه گزینه‌ها روی میز است» این است که می‌خواهد بگوید از نگاه او، مذاکرات هسته‌ای برای جلوگیری از جنگ رخ می‌دهد! اوباما البته طی 2 سال اخیر بارها به همین نکته اشاره کرده است. با این حال اما به‌رغم این گمانه‌ها، تعداد آنهایی که معتقدند گزینه نظامی آمریکا فقط بلوف است، کم نیست. دیدگاه دوم اما معتقد به اصالت همه گزینه‌هاست. براساس این دیدگاه باید اینطور فکر کنیم که آمریکایی‌ها همه گزینه‌های روی میز خود را برای اعمال و اجرا نگه داشته‌اند و تنها منافع آمریکاست که مشخص می‌کند کدام گزینه باید مورد استفاده قرار گیرد.
 بنابراین گزینه نظامی بلوف نیست! ولی شاید گزینه‌های دیگر با هزینه‌های کمتر، آمریکا را به هدف خود برساند. ما به ازای این نوع نگاه در مواضع رئیس‌جمهور ایالات متحده دیده شده است. اوباما بارها صراحتا اعلام کرده است «آنچه توافق ژنو انجام می‌دهد، با جنگ محقق نمی‌شود»! بنابراین مادامی که هزینه‌های توافق کمتر از جنگ و فواید آن بیشتر از جنگ باشد، قطعا در تصمیمات آمریکایی‌ها برای مقابله با ایران، گزینه نظامی اولویت پایین‌تری خواهد داشت.
در کنار این موارد، می‌توان درباره یک موضوع دیگر هم بحث کرد و آن این است که آیا احتمال آن وجود دارد که آمریکایی‌ها به سمت گزینه نظامی سوق داده شوند؟
متاسفانه در ایران پاسخ منطقی به این سوال داده نشده است. عمدتا تلاش شده اینگونه گفته شود که در صورت عدم توافق، وقوع جنگ حتمی است. خب! این غیر واقعی است و بیشتر برآمده از نگرانی‌های
حزبی - باندی است. در واقع ماجرا اینگونه نیست چراکه اگر جایگزین عدم توافق، جنگ بود، چرا آمریکایی‌ها 10 سال است با ایران مذاکره می‌کنند؟
آمریکایی‌ها حتی اگر دوست هم داشته باشند، فعلا با ایران نمی‌جنگند. در حال حاضر مهم‌ترین دلیل آنها برای نجنگیدن این است که برآورد آنها نشان می‌دهد حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار پرهزینه خواهد بود. تاکیدات رهبر انقلاب و فرماندهان نظامی مبنی بر اینکه در صورت تجاوز، «بزن در رو» نخواهد شد و متجاوز تعقیب خواهد شد، در واقع تاکید بر پرهزینه بودن جنگ برای کشور متجاوز است. همین برآوردهاست که حتی نتانیاهوی جنگ‌طلب را مجاب می‌کند در کنگره آمریکا بگوید: «جایگزین عدم توافق، جنگ نیست. جایگزین عدم توافق، یک توافق خوب است». خب! پس با این تفاسیر، چه عاملی می‌تواند نظر آمریکایی‌ها را تغییر دهد؟ و آنها را به سمت گزینه نظامی متمایل کند؟ خب! جواب مشخص است: «تغییر برآوردها از هزینه جنگ»! قطعا در صورت برآورد آمریکایی‌ها از پایین بودن هزینه‌ها، جنگ با ایران حتمی است. آنها همواره گوشه‌چشمی به جنگ داشته‌اند و این موضوع در مطالبات آنها برای توافق مشخص است. از ابتدای مذاکرات هسته‌ای، گزینه نظامی را روی میز نگه داشتند و اکنون از مجرای مذاکرات و توافق، می‌خواهند مراکز نظامی ایران را بازرسی و مقامات نظامی ایران را بازجویی کنند تا از توان دفاعی ایران باخبر شوند. در حالی که بر اثر توافق و تعهدات ایران، دیگر سلاح اتمی موضوعیت نخواهد داشت، دلیل اصرار طرف مقابل بر بازرسی نظامی از ایران چیست؟ وقتی اورانیوم غنی شده‌ای در کشور ذخیره نمی‌شود و همه فرآیند غنی‌سازی تحت نظارت آژانس است، چرا آمریکایی‌ها اصرار دارند مختصات توان نظامی ایران را بدانند؟ چرا «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه تاکید می‌کند در صورت عدم موافقت ایران با بازرسی نظامی، توافق هسته‌ای امضا نخواهد شد؟ شرط توافق هسته‌ای، دادن اطلاعات نظامی کشور است؟!
ماجرا بسیار واضح است! بازرسی از مراکز نظامی ایران، شرط توافق نیست! شرط جنگ است و در این شرایط چه بهتر اینکه توافق نشود و امنیت باشد تا اینکه توافق بشود و سایه جنگ هم گسترده
  • علی یوسفی

توافق«آری» اما به هر قیمتی«نه» !

علی یوسفی | شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۵۱ ق.ظ
مردم در تظاهرات سراسری تاکید کردند
روز گذشته نمازگزاران در سراسر ایران اسلامی پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی ضمن حمایت از تلاش‌های تیم هسته‌ای کشورمان تاکید کردند زیر بار «توافق به هر قیمتی» نمی‌روند.

روز گذشته نمازگزاران تهرانی پس از اتمام نماز عبادی و سیاسی جمعه، در راهپیمایی «اعتراض به توافق به هر قیمتی» شرکت کردند.
در همین راستا راهپیمایان تهرانی همراه با نمازگزاران سایر شهرها  ضمن حمایت از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده، به مسئولان اعلام داشتند که باید عزت ایران در این مذاکرات حفظ شود و نباید سیاست «توافق به هر قیمت» دنبال شود.
نمازگزاران تهرانی در راهپیمایی «اعتراض به توافق به هر قیمتی» از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‌ کشورمان خواستند که اجازه بازرسی از مراکز نظامی را به غرب ندهند. خیل راهپیمایان با در دست گرفتن پلاکاردهای «نظارت نظامی عجب خیال خامی»،‌ مخالفت خود با هرگونه دسترسی و امکان نظارت بر مراکز نظامی را اعلام کردند.
همچنین نمازگزاران تهرانی در این راهپیمایی از مسئولان کشور خواستند که برای حل مشکلات به توانمندی‌های داخلی توجه کنند.
نمازگزاران تهرانی با شعار «با سازش، با تسلیم باز هم باقی تحریم» اعلام کردند که تاکنون مذاکرات با 1+5 و در راس ‌آن آمریکا نتوانسته پاسخ مثبتی برای حل مشکلات داخلی کشور باشد.
 «مسیر بی‌نتیجه باید پایان پذیرد»؛ «مرگ بر آمریکا»؛ «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده»‌؛ «مبارزه با آمریکا افتخار ملت ماست»؛ «برای آتش‌بازی آماده‌ایم» از جمله شعارهای دیگری بود که نمازگزاران در این راهپیمایی سر دادند.
شرکت‌کنندگان، در ادامه این راهپیمایی و در اعتراض به دبه‌بازی‌ آمریکا و تأثیرپذیری برخی از کشورهای 1+5 از رژیم صهیونیستی، پرچم ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.
همچنین نمازگزاران تهرانی در راهپیمایی «اعتراض به توافق به هر قیمتی» از مجلس شورای اسلامی خواستند که مقابل زورگویی ایالات متحده آمریکا و کشورهای حامی وی در قالب 1+5 بایستد.
راهپیمایان همچنین از نمایندگان در خانه ملت خواستند تا به جزئیات مذاکرات ایران با 1+5 ورود کنند و از آنچه در این مذاکرات بر مردم ایران می‌گذرد اطلاع یافته و به عموم ملت ایران انتقال دهند.
بیانیه پایانی راهپیمایی
نمازگزاران تهرانی  در پایان راهپیمایی «اعتراض به توافق به هر قیمتی»  بیانیه‌ای صادر کردند و ضمن حمایت از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید داشتند توافق نکردن به توافقی که ملت را تحقیر کند شرف دارد.
به گزارش فارس، در بخشی از این بیانیه آمده است: کشوری که می‌داند دشمنانش در صدد ترور دانشمندان آن هستند باید از تمام اصول دیپلماسی دست کشیده باشد تا اجازه دسترسی به این دانشمندان را به همان دشمن بدهد. برخی از این دانشمندان که در فهرست مورد درخواست آمریکا جهت بازجویی هستند تاکنون هدف سه بار ترور ناموفق قرار گرفته‌اند و در طول این سالیان علاوه بر تحمل بار پیشرفت صنعت هسته‌ای زحمات بسیاری را در راستای اختفاء از سرویس‌های جاسوسی بیگانه متحمل شده‌اند اما امروز با صدور جواز بازجویی از آنان به واسطه امتیازات واگذار شده، این افراد بیش از هر زمانی خود را بی‌پشتوانه احساس می‌کنند و این اهانت به ساحت فرزندان ملت در زمینه هسته‌ای به عنوان نماد پیشرفت کشور باعث ناامیدی و احساس سرخوردگی در دانشمندان دیگر حوزه‌ها نیز می‌شود که در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در حال تلاش برای کشور باعزت و مقتدر خود هستند.
در ادامه این بیانیه آمده است: تا موقعی که راهبرد توافق به هر قیمتی از طرف وزارت خارجه پیگیری شود دیگر چیزی به نام تأمین عزت یا منفعت ملی، شرط موفقیت مذاکرات شمرده نشده و فقط و فقط رسیدن به یک توافق ولو به قیمت از دست رفتن تمام دستاوردهای هسته‌ای و ارائه اطلاعات دفاعی کشور به دشمنان یا بازماندن از پیشرفت در عرصه‌های مختلف هدف تیم مذاکره‌کننده قرار می‌گیرد.
در بخش پایانی بیانیه تاکید شده است: مردم ایران زیر بار هر توافقی نمی‌روند و اجازه انعقاد توافقی بی‌فایده و ذلت‌بار را به هیچ کس نخواهند داد.
تجمع بزرگ «اجازه نمی‌دهیم» در مشهد
همچنین هزاران نفر از اقشار مختلف مردم مشهد با تجمع در میدان شهدا با عنوان «اجازه نمی‌دهیم» که تا شامگاه ادامه داشت، اعلام کردند که اجازه تحقیر ملت ایران را نخواهند داد.
شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعار «مسیر بی‌نتیجه، باید پایان پذیرد»، «ما مردم ایرانیم، بر عهد خود می‌مانیم» اعلام کردند که بیش از این اجازه تحقیر و توهین به ملت ایران را نمی‌دهند.
مردم مشهد همچنین با سر دادن شعار «ما با ولایت زنده‌ایم تا زنده‌ایم رزمنده‌ایم»، «با مشت محکم می‌زند این ملت، بر دهن مخالف ولایت» و همچنین ما اجازه نمی‌دهیم کارگزاران ما تحت فشار مذاکرات هسته‌ای شیطان بزرگ قرار گیرند، اعتراض خود را نسبت به زیاده‌خواهی‌های دولت‌های غربی اعلام کردند.
در این مراسم مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دشمنی کشورهای غربی با ایران تنها محدود به موضوع هسته‌ای نمی‌شود، گفت: آنها با عقیده و آرمان ملت ایران دشمنی دارند و اجازه نمی‌دهند که کشور ما در مسیر توسعه قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مردم کشور طی 3 نسل تحریم شدند که نسل اول بعد از گروگان‌گیری در لانه جاسوسی و نسل دوم به انفجارات لبنان و لیبی برمی‌گردد که در آن زمان نیز ما را تحریم کردند اما نسل سوم تحریم‌ها که اصل و اساس مذاکرات هسته‌ای را در شرایط فعلی تشکیل می‌دهد.
راهپیمایی در سراسر کشور
همچنین روز گذشته مردم پس از نماز جمعه، در حمایت از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده و در اعتراض به زیاده‌خواهی‌های آمریکا در مذاکرات هسته با برگزاری راهپیمایی عظیم، خشم خود را نسبت به کارشکنی‌های غرب در مذاکرات نشان دادند.
در همین ارتباط نمازگزاران بوشهر‌ی بعد از خطبه‌های نماز جمعه و راهپیمایی باشکوه با سر دادن شعارهایی نسبت به هر گونه توافق هسته‌ای با آمریکا اعتراض کرده و حمایت خود از مواضع رهبر معظم انقلاب را در زمینه مذاکرات هسته‌ای اعلام کردند.
راهپیمایان بوشهری با سر دادن شعارهایی همچون «توافق با شیطان ظلم به ملت ماست»، «نطنز و آب سنگین نماد عزت ماست» و همچنین پاسخ «هر گزینه روی میز، مرگ بر آمریکای اسلام‌ستیز»، اعتراض خود را نسبت به زیاده‌خواهی‌های آمریکا اعلام کردند.
نمازگزاران خرم‌آبادی هم ‌در حاشیه برگزاری نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد با تاکید بر رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای، اعلام کردند: ‌تمام تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود، ‌دستاوردهای هسته‌ای در حد نیاز واقعی کشور حفظ شود، هیچ مانعی برای استمرار تحقیقات پیشرفت‌های علمی و فنی در امور هسته‌ای و هیچ محدودیتی برای دانشمندان مربوطه وجود نداشته باشد،‌ هیچ نظارتی فراتر از مقررات و عرف بین‌المللی اعمال نشود، هرگونه نظارت و اعمال محدودیتی بر نیروهای مسلح پذیرفته نیست و توافق هسته‌ای باید بازگشت‌پذیر باشد و در صورت نقض عهد دشمن ما هم بتوانیم به شرایط قبل برگردیم.
مردم قزوین نیز همصدا با سراسر استان‌های کشور در راهپیمایی «اعتراض به توافق به هر قیمتی» خواستار حفظ عزت کشور ایران اسلامی و عدم صدور اجازه بازرسی نظامی به گروه 1+5 شدند.
همچنین پس از برگزاری نماز پرشکوه جمعه در شیراز، راهپیمایی اعتراض به توافق به هر قیمتی برگزار شد، تظاهرکنندگان با حمل شعارنوشته‌ها و پارچه نوشته‌هایی مانند «اطلاع از گزاره‌برگ (فکت شیت) حق مردم است»، «ورود به منطقه نظامی ممنوع»، «تحریم اگه بمونه؛ مذاکره تمومه»، «مذاکره ذلت‌بار نمی‌خواهیم»، «مذاکره زیر سایه تهدید را بر‌نمی‌تابیم»، مخالفت خود با ارائه اطلاعات استراتژیک به دشمن و پذیرش بندهای تهدیدآمیز در توافق هسته‌ای اعلام کردند.
مردم کرمانشاه در سراسر استان همزمان با سایر نقاط کشور بعد از اقامه نماز جمعه در راستای مخالفت با زیاده‌خواهی‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و توافق به هر قیمتی راهپیمایی کردند.
گزارش‌ها حاکی است راهپیمایی‌های مشابهی در سایر شهرهای کشور نیز از جمله تبریز، کرج، بیرجند، ساری، گرگان، رشت، اردبیل، اصفهان، زاهدان، زابل، همدان، زنجان، قم، یزد، سمنان، بجنورد، سنندج، ارومیه، بندرعباس و... برگزار شد.
امضای گزاره‌برگ ملت ایران
همچنین «گزاره‌برگ مردمی ملت ایران» برای مذاکرات هسته‌ای که خطاب به مردم جهان و تیم مذاکره‌کننده است، با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مشهد رونمایی شد.
در مفاد این گزاره برگ آمده است: «ما ملت ایران با تأسی به رهبر حکیم خود و با تاکید بر مواضع صریح دیگر مقامات عالی کشور  با انتشار این گزاره‌برگ ملی، شرط هرگونه توافق هسته‌ای را رعایت اصول زیر می‌دانیم:
اصل یک: تمام تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باید یکجا و همزمان با امضای توافقنامه کاملاً لغو (نه تعلیق) شود.
اصل دوم: دستاوردهای هسته‌ای در حد نیازهای واقعی کشور باید حفظ و تقویت شود.
اصل سوم: هیچ مانعی برای استمرار تحقیقات و پیشرفت‌های علمی و فنی در امور هسته‌ای و هیچ محدودیتی برای دانشمندان مربوط وجود نداشته باشد.
اصل چهارم: هیچ نظارتی فراتر از مقررات و عرف بین‌المللی اعمال نشود.
اصل پنجم: هیچ‌گونه نظارت و اعمال محدودیت بر نیروهای مسلح و مراکز نظامی و امنیتی پذیرفته نیست.
اصل ششم: توافق هسته‌ای باید بازگشت‌پذیر باشد و در صورت نقض عهد دشمن ما هم بتوانیم به شرایط قبل از توافق برگردیم.
ما اعلام می‌داریم منافع و عزت کشور و شش اصل فوق باید در توافقنامه هسته‌ای رعایت شود وگرنه مصداق توافق بد است و یک قرارداد تحمیلی، استعماری و غیرقانونی و نامشروع است و هیچ کس از طرف ملت ایران اجازه امضای قراردادی بدون رعایت اصول شش گانه فوق را ندارد.»
نمازگزاران شرکت‌کننده در راهپیمایی «اعتراض به توافق به هر قیمتی» در سراسر کشور با امضای طوماری که در آن گزاره‌برگ ملت ایران برای رعایت عزت و اقتدار ملی در مذاکرات وجود داشت، اعلام کردند که طرف مقابل در مذاکرات باید حقوق قانونی ملت ایران را به رسمیت بشناسد و همه تحریم‌های ناجوانمردانه را به یکباره بردارد.
  • علی یوسفی

جنگ نیابتی نزدیک مرز ایران!!

علی یوسفی | شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۴۹ ق.ظ


جنگ نیابتی نزدیک مرز ایران!!

خبرگزاری تسنیم: اوباما تلاش می‌کند از طریق برخی کشورها مثل عربستان سعودی یا گروه‌های مسلح مثل داعش به‌عنوان نیروی نیابتی در جنگ با کشورهای مورد نظر ازجمله جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. البته واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین علیه السلام با اشاره به برخی خبرها مبنی بر تلاش مشترک دشمنان و برخی  مسئولان سفیه منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگهای نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران، تأکید نمودند که پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در نیروهای مسلح هوشیار و بیدارند و اگر شیطنتی  صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.

بیان این مطالب در جمع نیروهای مسلح، بیانگر واقعیتی است که فرماندهی معظم کل قوا به نیروهای مسلح و به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبل از وقوع هرگونه حادثه‌ای هشدار جدی می‌دهند تا این که نیروهای حافظ این مرز و بوم از وقوع حوادث پیشگیری نمایند. 

*   تعریف جنگ نیابتی
جنگ نیابتی، وضعیتی است که در آن  قدرت‌های درگیر به‌جای این که مستقیماً وارد جنگ با یکدیگر شوند، با حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی از کشورها یا گروه‌های مسلح که با دشمن مقابل یا متحدین دشمن در جنگ هستند، سعی در از بین بردن یا تضعیف پایه‌های اقتدار آن کشور برآیند، ازجمله دلایل اصلی گرایش به‌سمت جنگ نیابتی، هزینه‌های بالای سیاسی، نظامی، انسانی، اقتصادی و. . . جنگ مستقیم است.

*   استراتژی جدید آمریکا
پس از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی سابق نظام لیبرالیستی آمریکا دنیا را فاقد هرگونه قدرت در مقابل خود دید. بنابراین برای تسلط بر جهان و اعمال کدخدایی خود نیاز داشت با جنگهای مستقیم در برخی مناطق همچون بالکان، عراق، افغانستان و. . . اهداف خود را محقق نماید. به این منظور آمریکایی‌ها بین سالهای 1991 تا 2010 چندین جنگ را مستقیماً مدیریت کردند.
عدم تحقق اهداف مورد نظر نظام استکبار جهانی از جنگ مستقیم، آنها را به‌سمت جنگهای نیابتی سوق داد. بنابراین، نظام سلطه از سال 2012 بنا به دلایلی، مداخلات نظامی خود را به برخی کشورها و گروه‌های تندرو واگذار کرد.
به‌لحاظ تاریخی در خصوص تقابل نظام استکبار جهانی با جمهوری اسلامی در قالب جنگ نیابتی می‌توان به درگیری گروه‌های ضدانقلاب، منافقین و... در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و نیز جنگ تحمیلی هشت‌ساله رژیم بعثی عراق اشاره کرد.
امروزه آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند از روش بوش پسر که 150هزار نیروی نظامی را به کشور عراق گسیل و میلیاردها دلار خسارت و 10هزار کشته را به کشورش تحمیل کرد، دست بردارند، بدین ترتیب اوباما تلاش می‌کند از طریق برخی کشورها مثل عربستان سعودی یا گروه‌های مسلح مثل داعش، به‌عنوان نیروی نیابتی در جنگ با کشورهای مورد نظر ازجمله جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

*   علت روی‌آوردن استکبار به جنگ نیابتی
1 ــ  مقرون به صرفه نبودن جنگ مستقیم، به‌خصوص تجربه آمریکایی‌ها در جنگ مستقیم با عراق و افغانستان که خسارت زیادی به‌دنبال داشت.
2 ــ  موفقیت ایران در جنگها، به‌ویژه در جنگ تحمیلی 8ساله نظام استکباری علیه جمهوری اسلامی ایران.
3 ــ  بالا رفتن وزن و جایگاه ایران در منطقه به‌خصوص در بعد نظامی و این که مرز جنگ با ایران از مرزهای آن فراتر رفته است.
4 ــ  کاهش و افول هژمونی نظامی غرب و آمریکا در منطقه.
5 ــ  عدم امکان ورود مستقیم آمریکائی‌ها به جنگ از لحاظ اقتصادی؛ اوباما با کاهش نیروهای مسلح، عدم درگیری مستقیم، باعث بهبود نسبی اقتصاد آمریکا شده است. به همین دلیل مقامات آمریکا چندان تمایلی برای برهم زدن این واقعیت ندارند.
6 ــ  کم‌هزینه بودن جنگ نیابتی.
7 ــ  کاهش قدرت نرم آمریکا در دنیا و منطقه به‌دلیل دخالت‌های زیاد این کشور در جنگهای سخت و نظامی.
8 ــ  عدم‌پذیرش جنگ مستقیم در افکار عمومی آمریکا؛ مردم آمریکا که اصلی‌ترین تأمین کننده هزینه‌های مالی (پرداخت مالیات) و در جنگهای نظامی انسانی هستند با هرگونه دخالت نظامی آمریکا مخالفت خود را کرده‌اند، از سوی دیگر ژستهای حقوق بشری آمریکا در جهان نیز خود به خود محدودیت‌هایی برای  آمریکایی‌ها ایجاد می‌کند.

*   سناریوی محتمل بر جنگ نیابتی
1 ــ  بهره‌گیری از شبه‌نظامیان با الگوگیری از مدل سوریه.
2 ــ  استفاده از دولت‌های منطقه مانند استفاده از دولت بعثی عراق و کشورهای منطقه در جنگ تحمیلی 8ساله.
3 ــ  به وجود آوردن ائتلاف میان چند کشور در مقابل ایران با عمیق نمودن شکاف عرب ــ عجم.

*   اهداف نظام سلطه
1 ــ  فرسایش توان مسلمانان و کشورهای اسلامی و ضربه زدن به تمدن اسلامی.
2 ــ  ایجاد دوقطبی در جامعه ایران.
3 ــ  ایجاد انحراف در مسیر روحیه ضداستکباری مسلمانان منطقه.
4 ــ  فروش سلاح و حل مشکلات اقتصادی که دنیای استکبار با آن مواجه است. در نشست اخیر کمپ دیوید، آمریکایی‌ها توانستند با بزرگ‌نمایی مسائل منطقه و ایران هراسی، 10میلیارد دلار اسلحه به کشورهای عربی بفروشند.
5 ــ  فراهم کردن زمینه‌های تجزیه کشورهای اسلامی؛ به‌طور مثال عراق باید به سه کشور و حتی ایران باید به 10 کشور تجزیه شود.
6 ــ جلوگیری از اتحاد کشورهای اسلامی.
7 ــ  ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی.
8 ــ  مشغول سازی جهان اسلام به مسائل درونی جهت جلوگیری و کاهش نفوذ ایران در منطقه
  • علی یوسفی